Programma “Mācībspēja”
Programmas “Mācībspēja” centrā ir fiziskā kustība ar prieku. Programma rosina bērnos patiku pret fiziskajām aktivitātēm gan skolā, gan veidojot tās kā ieradumu visam mūžam.
Fonds AUGT atbalsta “Mācībspējas” pilotprojektu ar mērķi palīdzēt bērniem gūt prieku no fiziskajām aktivitātēm, uzlabot mācīšanās spējas un sekmēt skolās labbūtību; programmas tālejošie mērķi ir kļūt par ierastu praksi visās Latvijas skolās.
Programmas būtība ir regulāras, ikdienas fiziskās aktivitātes ar prieku, iekļaujot elpošanas tehnikas, refleksijas un apzinātības prasmju apgūšanu. 30-40 minūšu aktivitātes no rīta uzlabo skolēnu smadzeņu darbību un gatavību mācībām, akadēmiskās sekmes, veicina sadarbību klasē un mazina agresiju. Tiek veicināta labbūtība, uzlabotas attiecības starp skolēniem, un skolotāju iespēja kvalitatīvi vadīt mācību stundas.
Programmu papildina rokasgrāmata ar teorētisko un zinātnisko pamatojumu, kā arī rokasgrāmata un informācija vecākiem.
2024./25.gadā programmas pilotprojekts īstenots 14 skolās (kopā 20 klasēs).
Pirmajā pilotprojekta gadā tika novērots, ka: a) skolēni labāk fokusējas mācībām; b) skolēnu vidū mazinās agresija, viņi kļūst savstarpēji draudzīgāki un saliedētāki; c) skolēniem izveidojas pozitīva atkarība no veselīgas kustības.
Ņemot vērā katras skolas atšķirīgo situāciju, secināts, ka visās skolās nevar ieviest fiziskās aktivitātes tikai no rītiem, bet tās var un ir ieteicams īstenot arī starpbrīžos un stundās.
Iesaistīto skolu atsauksmes:
“Bērni gaida šīs nodarbības. Var redzēt, ka bērni kļūst emocionāli stabilāki un arī ievērojami priecīgāki. Turklāt viņi ļoti vēlas tikt uz šīm nodarbībām; var redzēt, ka arī vecāki ir priecīgi par to, ka bērnos parādās prieks, turklāt viņi arvien vairāk iemīl kustību. Šī ir viena no tām programmām, kas ne tikai palīdz radīt bērnos lielāku spēju mācīties, bet arī to izdara, radot prieku un vēlmi pēc fiziskas kustības. Ļoti neparasts un labs savienojums, kas skolā palīdz risināt tik daudz lietu vienlaicīgi.” (Kristīne Homenko, Līvupes pamatskola – attīstības centrs)
““Mācībspējas” programma ir jau pirmajos mēnešos izdarījusi būtiskas, pozitīvas izmaiņas. (…) uzlabojās darbs klasē, un bērniem uzlabojās uzvedība un savstarpējās attiecības. Un šī nebija no “vieglajām” klasēm, jo pirms tam mēs bijām izmēģinājuši visas iespējamās programmas, lai palīdzētu. Turklāt, kad bērniem bija aptauja, kas viņiem skolā visvairāk patīk, ļoti daudzi uzrakstīja, ka tieši “Mācībspējas” programma patīk visvairāk.” (Kristīne Novade, Liepājas “Draudzīgā aicinājuma” vidusskola)
“Ar klasi pirms šīs programmas ir bijis ļoti sarežģīti strādāt, jo bija izteikti svārstīgas emocijas, kas izpaudās kā agresija gan darbībā, gan valodā. Pēc diviem mēnešiem “Mācībspējas” programmā procesi klasē sāka pakāpeniski normalizēties. Pēc rīta nodarbībam skolēni ir kārtīgi nosvīduši, noguruši, bet pozitīvi aktīvi un enerģiski. Uz rīta aktivitātes stundu ar katru nedēļu skolēni arvien vairāk dodas ar prieku, kaut gan sākumā vecāki nebija atsaucīgi un izrādīja bažas par agro celšanos. Šo aktivitāšu rezultātā stundās skolēni arvien vairāk varēja “savākties” mācību procesam, un pakāpeniski sāka uzlaboties attiecības klasē.” (Viktorija Zemīte-Morozova, Mārupes pamatskola)
Iniciatīvas īstenotājs: biedrība “Mācībspēja”
Vairāk par iniciatīvu ŠEIT
Skolu mācību procesa pilnveide