“Cilvēcīgi par tehnoloģijām” skolotājiem

Digitālo prasmju meistarklašu programma “Cilvēcīgi par tehnoloģijām” skolotājiem mērķis – nodrošināt mācības skolotājiem par digitālajiem rīkiem, kas ir noderīgi pedagoģiskajā darbā – gan lai efektīvāk gatavotos stundām, gan lai jēgpilni izmantotu tos darbā ar skolēniem klasē, tādējādi iedvesmojot arī skolēnus kļūt digitāli izglītotākiem. Programma, ko izstrādāja “Riga TechGirls” un “IT Izglītības fonds”, sniedza gan teorētiskas, gan praktiskas zināšanas par ikdienā izmantojamām digitālajām prasmēm un rīkiem.
Fonda atbalsts programmai balstīts pārliecībā, ka ieguldījums skolotāju digitālajās prasmēs ir nozīmīga investīcija izglītības nākotnē kopumā. Īpašs gandarījums fondam ir par veiksmīgo “Riga TechGirls” un “IT Izglītības fonda” sadarbību – profesionālām organizācijām apvienojot spēkus, iespējams nodrošināt izcilu rezultātu.
Programmas uzdevumi:
1. Parādīt, kā digitālie rīki var palīdzēt mācīt un mācīties;
2. Izmantot dizaina domāšanas principus, lai integrētu digitālos rīkus mācību procesā;
3. Mācīt, kā komunicēt, savienoties un sadarboties, izmantojot digitālos rīkus un tehnoloģijas;
4. Demonstrēt, kā aktīvi, efektīvi un droši piedalīties tiešsaistes procesos;
5. Iedvesmot izmantot pedagoģijas un vērtēšanas pieejas, kas iedrošina skolēnus.
Programmas laikā no februāra līdz maijam digitālās prasmes pilnveidoja gandrīz 3000 pedagogu, savukārt apliecības par veiksmīgu programmas pabeigšanu ieguva mazliet vairāk nekā 50 % dalībnieku. Apmācībās piedalījās pedagogi teju no visas Latvijas, kopumā no 218 apdzīvotām vietām.
Mācību programmas tapšanā sadarbojās izglītības nozarē un IT sektorā strādājošie, ievērojot pedagogu digitālo kompetenču starptautiskos standartus un nozares rekomendācijas.
Programmas ietvaros tika piedāvātas 24 teorētiskas un 5 praktiskas nodarbības, kurās ar dažādiem tehnoloģiju aspektiem iepazīstināja 33 nozares profesionāļi.
Programmas saturs tika strukturēts piecos moduļos, ietverot datu pratību un drošību, mācību materiālu izstrādi, digitālos rīkus sadarbībai un atgriezeniskajai saitei, kā arī dizaina domāšanas pieeju un radošas metodes projektu darbā. Atgriezeniskā saite liecināja, ka skolotāji novērtēja praktiskumu, daudzveidību un reālos piemērus, kas uzreiz pielietojami klasē – sākot no informācijas meklēšanas tehnikām līdz mākslīgā intelekta izmantošanai stundu plānošanā.
Kopumā programma būtiski veicināja pedagogu digitālo kompetenču attīstību, samazinot zemo prasmju līmeni un ievērojami palielinot to skolotāju īpatsvaru, kuri pārliecinoši un mērķtiecīgi izmanto tehnoloģijas izglītības procesā. Tā ir veicinājusi skolotāju izpratni par to, ko ietver digitālās kompetences, kā arī skolotāju pārliecību par savām prasmēm.
Par programmas novērtējumu liecina arī dalībnieku atsauksmes:
“Es esmu ļoti gandarīta, ka piedalījos šajos kursos. Manas prasmes ir ievērojami augušas. Galvenais – mani vairs nebiedē MI, es to aktīvi izmantoju. Tagad lietoju dažādus rīkus dažādās ierīcēs; kā IT lietotājs esmu kļuvusi daudz elastīgāka un pašpārliecinātāka. Mani vairs neuztrauc dažādas pārmaiņas IT vidē, – meklēju, atrodu un lietoju sev vajadzīgo” (skolotāja Inese).
“Programma bija vērtīgs un iedvesmojošs piedzīvojums, kas palīdzēja paraudzīties uz tehnoloģiju izmantošanu izglītībā no citas perspektīvas. Nodarbības bija ne tikai informatīvas, bet arī praktiskas – tās sniedza konkrētus rīkus, idejas un stratēģijas, kuras var pielietot savā darbā ar skolēniem. Īpaši novērtēju programmas uzsvaru uz līdsvaru starp tehnoloģijām un cilvēku mijiedarbību: tika uzsvērts, la tehnoloģijas nav pašmērķis, bet gan atbalsta instruments gan skolotājam, gan skolēnam. Lektori bija zinoši, atsaucīgi, radīja vidi, kurā mēs varējām uzdot gan jautājumus, gan dalīties arī savā pieredzē (čatiņā vai atbildot uz lektoru jautājumiem)” (skolotāja Elīna).
“Programma bija profesionāli izstrādāta un ļoti aktuāla mūsdienu izglītības kontekstā. Tika uzsvērta ne tikai tehnoloģiju lietošanas nozīme mācību procesā, bet arī, kā tās var izmantot jēgpilni un ar izpratni par skolēnu vajadzībām. Programma iedvesmoja pārdomāt savus ieradumus un sniedza praktiskus rīkus, ko varu ieviest savā ikdienas darbā” (skolotāja Laura).
Programmas sākumā un beigās dalībnieki tika aicināti aizpildīt pašnovērtējuma anketas saistībā ar viņu digitālās pratības līmeni. Pateicoties rezultātiem, tika izveidots pārskats par Latvijas pedagogu digitālo prasmju pašnovērtējumu. Tas apliecināja, ka skolotājiem trūkst regulāru, strukturētu iespēju uzlabot savas digitālās prasmes, īpaši saistībā ar interaktīvām un uz mākslīgo intelektu balstītām tehnoloģijām. Skolotāji biežāk jūtas pārliecināti par ikdienā lietojamām tehnoloģijām (piemēram, e-pasts, prezentāciju rīki), bet sarežģītākās digitālās prasmes (piemēram, datu analīze, kiberdrošība, autortiesības) ir mazāk zināmas. Ar pilnu pārskatu var iepazīties ŠEIT.
Iniciatīva turpināsies 2025.gada rudenī, uzsākot apmācību video ievietošanu portālā skolo.lv. Skolotāji varēs saņemt apliecības par profesionālās pilnveides programmas apguvi.
Iniciatīvas īstenotāji: biedrība “Riga TechGirls” un nodibinājums “IT izglītības fonds”.
Vairāk par iniciatīvu ŠEIT.
Mūžizglītība Skolu mācību procesa pilnveide