09.09.2025.

Saruna “LAMPAS” Izglītības skatuvē: “Mākslīgā intelekta revolūcija izglītībā un darbavietā: vai esam gatavi rītdienai?”

Sarunu festivāla “LAMPA 2025” Izglītības skatuvē 21.jūnijā norisinājās zvērinātu advokātu biroja “Ellex Kļaviņš” rīkota saruna “Mākslīgā intelekta revolūcija izglītībā un darbavietā: vai esam gatavi rītdienai?”.

Sarunā piedalījās:

Līga Mervina, vadošā partnere, zvērināta advokāte;

Zane Biteniece, Rīgas valstspilsētas pašvaldības Izglītības, kultūras un sporta departamenta direktora padomniece izglītības tehnoloģiju un inovāciju jautājumos;

Edvijs Zandars, asociētais partneris, zvērināts advokāts;

Pauls Siliņš, “Riga TechGirls” valdes loceklis un projektu direktors;

Aldis Ērglis, “Emergn” vadītājs Latvijā.

Sarunā ar dažādu nozaru vadošajiem ekspertiem tika apspriests, kā mākslīgais intelekts jau šodien pārveido izglītības sistēmu un darba vidi. Uz mākslīgā intelekta ietekmi un nākotnes tendencēm dalībnieki paraudzījās gan no mākslīgā intelekta atbalstītāju, gan arī skeptiķu perspektīvas. Sarunas dalībnieki apsprieda, kā izglītības iestādēm labāk sagatavoties mākslīgā intelekta ieviešanai, kādas prasmes jauniešiem būs nepieciešamas nākotnē, kā arī izaicinājumi, ar kuriem šobrīd saskaras darba devēji, un kā tos vislabāk pārvarēt.

Dažas atziņas:

  • Lai gan Latvijā pastāv vairākas iniciatīvas un tiek veikti pētījumi par mākslīgā intelekta integrācijas iespējām izglītībā, mākslīgais intelekts jau šobrīd ir kļuvis par neatņemamu skolēnu un studējošo mācību procesa daļu, kam izglītības sistēma šobrīd nav gatava. Tā veiksmīga integrācija prasa veikt būtiskas izmaiņas mācību procesā, pārbaudījumos un to novērtēšanā. It īpaši tas attiecas uz domrakstiem, esejām, bakalaura un maģistra darbiem, kā arī citiem rakstveida pārbaudījumiem, kur atļauta datora vai viedierīču izmantošana. Būtu nepieciešams apmācīt skolēnus un studējošos arī par mākslīgā intelekta radītajiem riskiem un trūkumiem, kā arī integrēt mācību procesā uzdevumus, kas ļautu skolēniem attīstīt mākslīgā intelekta izmantošanas prasmes un kritiski izvērtēt tā ģenerēto saturu.
  • Papildus tehniskajām prasmēm jauniešiem nākotnē svarīgas būs arī caurviju prasmes – kritiskā domāšana, problēmrisināšana, sociālās prasmes, radošums.
  • Mākslīgais intelekts būs arī neatņemama sastāvdaļa daudzās darba vietās, un ir svarīgi jau šobrīd izvērtēt tā izmantošanas iespējas. Tomēr to būtu vērts darīt pārdomāti un plānveidīgi, lai izvairītos no iespējamas uzņēmuma konfidenciālas informācijas un personas datu noplūdes, kā arī aizsargātu uzņēmuma intelektuālo īpašumu. Vienlaikus ir svarīgi jau šobrīd uzņēmuma iekšienē un sabiedrībā dalīties ar veiksmīgiem mākslīgā intelekta izmantošanas piemēriem un metodēm.

Pilns sarunas ieraksts ŠEIT.