30.05.2025.

Pedagogu interese par digitālo prasmju apguvi pieaug

Teju 3000 pedagogu šogad pilnveidojuši digitālās prasmes fonda atbalstītajā programmā “Cilvēcīgi par tehnoloģijām”. Tas ir par 30% vairāk nekā iepriekšējā apmācību uzsaukumā 2022. gadā.

Apmācībās piedalījās pedagogi teju no visas Latvijas, kopumā no 218 apdzīvotām vietām. Visaktīvākie pedagogi šogad bijuši no Rīgas, Liepājas un Jelgavas. Programma, ko organizēja biedrība “Riga TechGirls” un “IT izglītības fonds”, piecu moduļu ietvaros sniedza pedagogiem visaptverošas zināšanas par digitālo rīku izmantošanu mācību procesā, kā arī iedvesmoja mainīt skatījumu uz tehnoloģiju lomu izglītībā.

“Esam gandarīti, ka pedagogu interese par digitālo prasmju apguvi pieaug. Nesen īstenotais “IT Izglītības fonda” un biedrības pētījums apliecināja, ka skolotāju digitālās prasmes ievērojami atšķiras, un ir redzams, ka daļai pedagogu ir nepieciešams papildu atbalsts. Aptuveni 13% pedagogu bija norādījuši, ka digitālo tehnoloģiju izmantošana joprojām šķiet izaicinoša, bet 67% minēja, ka labprāt izmēģinātu jaunas digitālās tehnoloģijas. Arī šis rādītājs ir iepriecinošs, jo skolotāji, kuri jūtas droši ar digitālajām tehnoloģijām, var sniegt atbalstu arī skolēniem, veicinot jēgpilnu un drošu tehnoloģiju izmantošanu,” norāda biedrības “Riga TechGirls” projektu direktors, projekta “Cilvēcīgi par tehnoloģijām” vadītājs Pauls Siliņš.

Minētais pētījums apliecināja, ka skolotājiem trūkst regulāru, strukturētu iespēju uzlabot savas digitālās prasmes, īpaši saistībā ar interaktīvām un uz mākslīgo intelektu balstītām tehnoloģijām. Skolotāji biežāk jūtas pārliecināti par ikdienā lietojamām tehnoloģijām (piemēram, e-pasts, prezentāciju rīki), bet sarežģītākās digitālās prasmes (piemēram, datu analīze, kiberdrošība, autortiesības) ir mazāk zināmas. Programmas ietvaros tika piedāvātas 24 teorētiskas un 5 praktiskas nodarbības, kurās ar dažādiem tehnoloģiju aspektiem iepazīstināja 33 nozares profesionāļi. Mācību kopējais ilgums bija 58 akadēmiskās stundas.

“Programma ir noslēgusies, bet īstais darbs turpināsies klasēs un skolās. Esam gandarīti redzēt, ka pedagogi ir gatavi dalīties pieredzē un ieviest jaunas tehnoloģijas mācību procesā, lai sniegtu skolēniem mācīšanās prieku un radītu iedvesmojošu vidi. Šīs programmas rezultāti apliecina, ka ieguldījums skolotāju digitālajās prasmēs ir nozīmīga investīcija izglītības nākotnē kopumā. Īpašs prieks par veiksmīgo “Riga TechGirls” un “IT Izglītības fonds” sadarbību – profesionālām organizācijām apvienojot spēkus, rezultāts ir izcils. Sadarbībā ir spēks un jauda,” uzsver Fonds AUGT vadītāja Guna Joma.

Kā norāda nodibinājuma “IT Izglītības fonds” izpilddirektore Anda Priedīte: “Programmas rezultāti pārsniedza mūsu cerības. Esam pateicīgi katram skolotājam par ieguldīto laiku, pacietību un vēlmi apgūt tik apjomīgu saturu, neskatoties uz jau esošo noslodzi. Pašnovērtējuma dati rāda būtisku izaugsmi — skolotāji ieguvuši gan jaunas zināšanas, gan lielāku pārliecību par savām digitālajām prasmēm. Ievērojami samazinājies to skolotāju skaits, kuri sevi uzskata par iesācējiem, bet pieaudzis – kas sevi vērtē kā regulārus lietotājus vai ekspertus. Ja pirms programmas par ekspertiem sevi uzskatīja 9%, tad pēc tās – jau 20%; regulāru un prasmīgu lietotāju īpatsvars pieauga no 33% līdz 47%.”

Programmas saturs tika strukturēts piecos moduļos, ietverot datu pratību un drošību, mācību materiālu izstrādi, digitālos rīkus sadarbībai un atgriezeniskajai saitei, kā arī dizaina domāšanas pieeju un radošas metodes projektu darbā. Skolotāji novērtēja praktiskumu, daudzveidību un reālos piemērus, kas uzreiz pielietojami klasē – sākot no informācijas meklēšanas tehnikām līdz mākslīgā intelekta izmantošanai stundu plānošanā.

Programmā izsniegti vairāk nekā 1300 sertifikātu par pilnu apmācību cikla apgūšanu. Visiem dalībniekiem nodarbību ieraksti un materiāli būs pieejami vēl sešus mēnešus pēc programmas noslēguma, savukārt īpaši veidota rokasgrāmata palīdzēs digitālo rīku izmantošanā arī nākotnē.

Programmas īstenošanu nodrošināja biedrība “Riga TechGirls” kopā ar “IT Izglītības fondu”, pateicoties Fonds AUGT sniegtajam atbalstam.

Foto: programmas “Cilvēcīgi par tehnoloģijām”atklāšana.