#LAMPA2025 diskusija “Kāpēc jaunieši izvēlas vai neizvēlas studijas un karjeru STEAM un IT jomā?”
Sarunu festivāla “LAMPA 2025” Izglītības skatuvē 20.jūnijā norisinājās “IT izglītības fonda” rīkota diskusija “Kāpēc jaunieši izvēlas vai neizvēlas studijas un karjeru STEAM un IT jomā?”.
Diskusijā piedalījās četri jaunieši, vienaudži, ar savu pieredzi un skatījumu uz STEM un IT jomām:
Rīgas 25.vidusskolas absolvents Ēriks Bobrovs, Ogres tehnikuma audzēknis Edgars Kuļiņičs, Rīgas Tehniskās universitātes studente Patrīcija Krēsliņa un Ventspils Valsts 1.ģimnāzijas skolniece Sofija Sedača. Sarunu vadīja “IT izglītības fonda” izpilddirektore Anda Priedīte.
Sarunas mērķis bija izprast, kas motivē vai attur jauniešus izvēlēties šīs nozares izglītībā un profesionālajā dzīvē.
Galvenie secinājumi:
- Interese un pieejamība: daudzi jaunieši interesējas par tehnoloģijām un zinātni, taču nereti trūkst praktisku iespēju, agrīnas pieredzes vai motivējošu piemēru skolā. Skolotāju loma ir būtiska, bet ne vienmēr pietiekama.
- Stereotipi un aizspriedumi: pastāv priekšstats, ka IT un inženierzinātnes ir “grūtas”, “sausas” vai “tikai puišiem paredzētas” jomas. Tas īpaši attur meitenes, kā arī tos, kuriem nav bijusi tieša saskarsme ar šīm nozarēm, piemēram, ja vecāki nav attiecīgo nozaru pārstāvji.
- Trūkst izpratnes par iespējām: jaunieši bieži nezina, cik dažādas un radošas karjeras iespējas ir IT un STEAM nozarēs. Dalībnieki uzsvēra, ka nepieciešams vairāk informācijas un pasākumu par darba tirgus pieprasījumu, kā arī iespējas iepazīt profesijas praksē.
- Atbalsts un iedvesma: gan skolotāji, gan vecāki, gan industrijas pārstāvji spēlē nozīmīgu lomu jauniešu izvēlē. Jaunieši, kuriem bija iespēja piedalīties programmēšanas pulciņos, nometnēs vai konkursos, biežāk apsver IT jomas kā karjeras ceļu.
Ieteikumi no jauniešiem un diskusijas dalībniekiem:
- Veidot vairāk praktisku, radošu un pieejamu mācību iniciatīvu skolās un ārpus tām.
- Sniegt jauniešiem iespējas tikties ar nozares pārstāvjiem un iepazīt profesijas “dzīvajā”.
- Cīnīties pret stereotipiem, īpaši attiecībā uz dzimumu un prasmēm.
- Nodrošināt skolotājiem rīkus un zināšanas, lai viņi varētu motivēt un virzīt jauniešus uz STEAM jomām.
Noslēgumā:
Diskusija atklāja, ka interese par STEAM un IT jauniešu vidū pastāv, taču to vēl joprojām bieži kavē informācijas trūkums, stereotipi un ierobežotas iespējas.
Pilns sarunas ieraksts ŠEIT.